Mcs Pythagore: un bateau extraordinaire (NL)

Uiterlijk is de Pythagore een standaard containerschip en heeft de Thalassini als look-a-like. Innerlijk echter heeft ze een constructie die het in combinatie met maritieme uitrusting maakt tot een onderscheidend schip, uitgevoerd overeenkomstig de classificatie Le Havre Port 2000!

RensenDriessen Shipbuilding BV bouwde dit schip turnkey in opdracht van SAR THALES uit St Pierre Du Vauvrau in het Roemeense Turnu Severnav onder estuaire klasse om als containerschip te functioneren tussen Le Havre Port 2000 en Parijs.
De Pythagore is vernoemd naar de Griekse wiskundige. Zijn tijdloze ‘stellingen’ verschuilen zich onder de huid van het schip. Veel rekenwerk was nodig om van een casco met dergelijke afmetingen een schip onder estuaire klasse te realiseren. Vanzelfsprekend is er een nieuwe tekening gemaakt, waarin de constructie afwijkt van een rivierschip door sterker materiaal, precies op de juiste plaats!
Het scheepsontwerp is van Milan Kowalski, tekenaar van RensenDriessen Shipbuilding BV. De Universiteit van Gent staat voor de sterkteberekeningen en medewerker Edwin Diepeveen van RensenDriessen Shipbuilding BV tekent als projectleider.
Bureau Veritas gaf de 110x 11.45x 3.90 meter grote Pythagore de klasse: Hull.MC. L5 IN(1.2)Z. Bulk Cargo Vessel. DG/double Hull/ADN/EUR. Equipped For Transport of Containers.

Foto: foto en persbureau Hans Heiligers

Onderscheidend schip
Niet eerder liet een Franse maritieme ondernemer een dergelijk schip bouwen. Het zijn Mario en Muriel Hochard die aan het ‘roer staan’ van SAR Thales. Door de aankoop en reeds jarenlange ervaring van een Nederlands schip dat de familie op eigen kiel naar Le Havre liet slepen en later op de Seine exploiteerden, werd het tijd voor een nieuw eigentijds containerschip waar efficiency, techniek en veiligheid prevaleren. Voor functioneel, modern containertransport over de Seine zet de familie zich honderd procent in. Ondanks de moderniteit van de port Le Havre en infrastructuur, is het vervoer over de Seine en zijrivieren nog niet ‘volwassen’ en is groei mogelijk! Een pionier zoals Hochard wil daaraan bijdragen met een specifiek schip, nodig om een stukje Normandisch zoutwater te overbruggen. Daarnaast is het een schitterend door de bv Dolderman uitgevoerd schip met veelal dubbele equipment om aan de klasse te voldoen. Zo is de Pythagore onder andere met twee boegschroeven en een zeeradar uitgevoerd. EMS heeft er met de elektrische installatie en betreffende de veiligheid en functiebetrouwbaarheid nog een tandje bijgezet. Een kijkje in de verblijven wekt verbazing. Mevrouw Hochard weet een woning in te richten met schitterend materiaal en er haar thuis van te maken. Smaak en enthousiasme vertalen zich in chique, onderscheidend en duurzaam. Eenvoudig magnifiek! Eveneens springen de inspanningen in het oog van Hoogendoorn’s Maritieme Betimmeringen & Interieurbouw medewerkers als exclusief maatwerk. In Hollands vakwerk, op zijn Frans ‘art formidable’!

Foto: foto en persbureau Hans Heiligers

Dolderman
Met een maritiem hart een rondje over de Pythagore voor de wal bij Dolderman is puur plezier. We duiken de machinekamer in waar de Caterpillar 3512 staat te glimmen op een wat hoger gelegen service vriendelijke vloer! Leidingwerk en apparaten zonder noodzaak om boven de vloer te monteren liggen er onder, echter zeer service toegankelijk geïnstalleerd. Turnkey afbouwen bij Dolderman is naast kwaliteit precies overeenkomstig afspraak ofwel boodschappen doen, motor starten en varen.

Le Havre Port 2000
De haven bestaat uit een reeks kanaaldokken. Het zijn Canal du Tancarville en het Grand Canal du Havre, die Le Havre met de Seine verbinden, dicht bij de Pont de Tancarville ongeveer 24 km stroomopwaarts. De totaal 776 kilometer lange Seine is naast de fameuze rivier waar romantici zo lyrisch over zijn, ook een economische slagader die zich over de 75 kilometer tussen Le Havre en Parijs eenvoudig laat bevaren.
De Klasse Port 2000 is afgeleid van overige estuaire klasse.

De Binnenvaartkrant wenst mcs Pythagore ‘bonne vitesse sur la Seine’.

Door Johan de Witte

De interieur foto’s zijn gemaakt door foto en persbureau Hans Heiligers




GEEF JE MENING

Wilt u liever reageren zonder registreren?
- Voer uw commentaar in
- Vul uw naam en e-mailadres in
- Vink "Ik reageer liever als gast" aan
- Druk op de pijl om de reactie te plaatsen.