Mts Dortsman maakt van Dordt Madurodam

Dolderman-productie leidt tot spitsuur aan de kade. Parkeren is daarbij een puzzel. Het tij tilt de Dortsman op een podium en als we de ‘col’ naar het trunkdek nemen, komt er spontaan wat inspiratie voor dit artikel bovendrijven: deze binnenvaartgigant maakt van historisch Dordt Madurodam.

135 x 17,55 meter, type Scheldehuid, inhoud 9.000 cbm, 1.650 ton cascogewicht en een 55 m2 grote cockpit… Het is dan wel niet meer helemaal uniek, maar als je na de oversteek met de Waterbus hier aan boord stapt blijft het indrukwekkend groot.

Rensen-Driessen Shipbuilding heeft het casco ontworpen en gebouwd in opdracht van Van Loon Shipping. Het is een doorontwikkeld casco van het RensenDriessen in-house team. Het schip heeft twaalf centertanks met een gelijk aantal Marflex-pompen en een tot op de millimeter uitgelijnd leidingsysteem van RuGoTech.

Huid, trunk en roefdek ogen zo strak als glas; het laswerk krijgt een 9. Boeiingen en dekhuis weerspiegelen ambitie. De medewerkers van Van Loon Shipping gaven de Dortsman de aanblik van een pleziervaartuig.

Aan dek komen we Arjan van Loon en zoon Niels tegen. Niels is medeaandeelhouder in de inmiddels vijf schepen tellende firma en tevens kapitein van en spil in deze nieuwbouw. Overigens is broer Bart, die op de Veerman vaart, eveneens partner; dochter Jasmijn beheert de boekhouding en
Willeke van Loon zorgt zoals vanouds voor inrichting en comfort op de schepen. Een familiebedrijf pur sang!

Hebben jullie tijd voor een interviewtje?
“Straks in Café de Merz. Kijk even rond. We moeten eerst naar het voordek.”

Het rondje Dortsman is een genoegen, we zien een imposant schip met tweemaal 3512 Caterpillar en John Deere als energiebron. Allround zichtbare aandacht voor ieder onderdeel. De machine­kamer heeft het karakter van een filmset waarin een gigantische Van Wijk-spudpaal een hoofdrol speelt. Het is binnenvaart 2 punt 0. Ervaring is ingelast, de kracht van ondernemen voelbaar.

 

Persoonlijk accent

Routine of niet, elk schip is weer een spannend project. Een maritieme ondernemer legt een persoonlijk accent op zijn schip qua uitvoering en functie.
Na het fiat van de bank zoekt hij samen met de makelaar een werf. Dat is niet zomaar een één-twee-drietje… Het gaat over prijs en kwaliteit. Wie, wat en waar? Wordt het Roemenië, Turkije of Polen?

De beslissing valt. Zelf ga hij er tien keer naar toe om de uitvoering bij te sturen. Transport. Verkoop van het oude schip, aankoop van equipment voor het nieuwe.

Op de helling, vier maanden inbouw, overleg en survey kosten minstens een paar schoenen.Wetgeving versus onduidelijk wetgeving! Ook niet te vergeten: de bemanning én welke vlag gaat er in de mast?

Men noemt het een traject, of een ‘schip vol’ diversiteit. Het vraagt ervaring, durf en management. Manoeuvreren is ook nog eens
essentieel, ofschoon het varen door de berg aan administratie bijzaak lijkt te worden. En last but not least de emoties en trots als alles is goed gegaan.

Trouw

Lunchtijd in de Merz. We vragen Niels – die al acht jaar meedraait en op zijn negentiende de Botlekbrug succesvol achter zich liet aan het roer van het vier hoog geladen mcs Dortsman – waarin het nieuwe mts Dortsman uniek is.

“Uniek zegt ons niets, we kijken naar duurzaamheid, functie en veiligheid. We zijn trouw aan leveranciers, zoals voor de Veth Jets en Heatmaster-ketel.”
En, met een knipoog naar zijn vader: “Wat goed is, moet je niet veranderen. Het Van der Velde stuursysteem is bijvoorbeeld op alle schepen vrijwel uniform evenals apparatuur en bediening. Het voorkomt dat je misgrijpt!”

Wat hebben jullie aan beperking van de emissies gedaan?
Arjan: “Het uitlaatsysteem is voorbereid voor katalysator en roetfilter. Echter, de wetgever weet niet wat hij wil. De certificering is niet rond.”
“Wij hebben geïnvesteerd ter voorbereiding, maar of we het goed gedaan hebben, is een vraag. Het gevolg is dat we met compleet
installeren wachten op duidelijke regelgeving.”

Waarom hebben jullie gekozen voor een Scheldehuid?
“Twaalf centertanks voor deze scheepsafmeting werkt ideaal. Het is aanvaringsproof en maakt het middenschip in vergelijking met andere casco’s zo’n 175 ton lichter. Met behoud van dezelfde sterkte! Weten waar ijzer precies moet zitten, is winst volgens Wim Driessen en daar zijn wij het helemaal mee eens.”

Al meer afgebouwd bij Dolderman?
“Nee, dit is de eerste keer. Erg professioneel, aardig, gezellig en ze nemen veel werk uit handen.”

Heb je er nog iets bijgeleerd?
“Natuurlijk leer je wat. Je loopt mee met het hele proces en kent het schip van binnen en buiten.”

Arjan, is het de bedoeling dat de jongens het roer van lieverlee overnemen?
“We sturen erop aan. Je kunt ook alleen maar vooruit als je goede medewerkers hebt. Kijk naar deze bemanning. Vanaf de oude
Dortsman naar de nieuwe. Tijdens de bouwfase draaiden ze 14/14 op de andere schepen. Zonder hen zijn we niks, de firma drijft erop! Wat we doen is alleen mét elkaar mogelijk.”

De Dortsman heeft op 29 november succesvol proefgevaren met de vlag van Interstream Barging in top.

tekst en foto’s: Johan de Witte




GEEF JE MENING

Wilt u liever reageren zonder registreren?
- Voer uw commentaar in
- Vul uw naam en e-mailadres in
- Vink "Ik reageer liever als gast" aan
- Druk op de pijl om de reactie te plaatsen.