Mts Florian separeert voor hergebruik

Dinsdag 30 oktober, na een slingerproef, vertrok mts Florian met de Vlaamse Leeuw in top naar Antwerpen om in de slops-business te functioneren. RensenDriessen Shipbuilding liet het casco in opdracht van MTD uit Wemeldinge in Orsova bouwen en leverde het complete schip turnkey.

Dolderman Motoren installeerde, Werkina onderscheidde de ‘plus en min’ aan boord, RuGoTech was er voor de leidingstraat. De timmerlieden van Hoogendoorn bewezen in afwerking geen onder­scheid te maken tussen plezier- en werkschepen. Lloyds hield de vinger aan de pols.

De Florian is een meer dan compleet uitgeruste sloptanker die vertrouwen wekt bij chief engineers! Wat de SAB is voor de binnenvaart is MTD voor zeevaart!

 

Antwerpen

MTD bv uit Wemeldinge is een dochterbedrijf van een onderneming in Antwerpen genaamd MTD Maritime Services en heeft in de Antwerpse haven vaste grond onder de voeten als het gaat om vloeibaar en vast afval van zeeschepen.

Met 300 meter kaailengte in het vijfde havendok, op kaai 373 en met de Esso als buurman, is de firma gesetteld met een kantoor en een recyclinginstallatie. Inclusief deze dubbelwandige Florian beschikt de firma over zeven tankers. De kiel voor een volgend zusterschip is reeds gelegd door RensenDriessen Shipbuilding.

 

Aan dek ontmoeten we de technische man en zaakvoerder van MTD: Jeroen Vermeij:
Heeft u een half uurtje voor De Binnenvaartkrant?
“Natuurlijk, mijn moeder verspreidt jullie krant in Wemeldinge!” Deze Wemeldingenaar van origine heeft zowel een Nederlandse als Belgische pet op en is wat betreft scheepsbouw en branchetechniek internationaal op de hoogte.

Ofschoon Jeroen het vak geleerd heeft bij zijn vader aan boord, vaart hij niet; hij bemoeit zich met de schepen en bevrachting.

 

Waarom twee tankers achtereen?

“Nog even en het is 2019. Overeenkomstig de wetgeving moeten we dubbelwandig zijn. Met deze Florian en straks een tweede 85 x 9,50 meter-schip is MTD klaar om de zeevaart en ladingbelanghebbenden een passende oplossing te bieden voor het vloeibare en vaste afval dat zich aan boord bevindt.

De slopsinzameling waarbij separatie in de verschillende bestanddelen herwinning en hergebruik mogelijk maakt, behoort tot een van de meest gecontroleerde activiteiten in de haven. Het behoort eveneens tot onze taak om daar, overeenkomstig wetgeving en beleid, efficiënt en optimaal veilig mee om te gaan.”

 

Is MTD vast gecontracteerd in de Antwerpse haven?
“Overeenkomstig de afgegeven vergunningen voor het inzamelen van alle soorten vloeibare scheepsafval zijn we als MTD voor de havenautoriteiten een officiële ontvangstvoorziening van scheepsafvalstoffen.”

 

Fliterpot

De Florian heeft zeven centertanks. Tank 5 en tank 1 hebben voor de stabiliteit een middenschot. Er zijn twee Bornemann-pompen. Het dubbelleidingsysteem is voorzien van W&O-afsluiters en volledig verbonden, zodat bij eventuele uitval van een pomp het systeem met één pomp kan functioneren.

Voor service staat er een 18 meter lange Van Wijk-kraan aan dek met een capaciteit van 2,5 ton. Ook heeft RuGoTech Pijpleidingen op verzoek van Jeroen een unieke
12 bar filterpot gerealiseerd om te voorkomen dat vodden, laspinnen en ander grofvuil in de ladingtanks terechtkomen. In principe kunnen er zeven verschillende producten worden gesepareerd.

Berg Maritieme Meetsystemen maakte afwijkend van de gebruikelijke radarmeting een op maat gemaakt meetsysteem met de ouderwetse rail en vlotter. Gestolde parafine of gelijkwaardige dichte afvalstoffen zijn voor radartankmeting lastig te doorzien en die is daardoor niet betrouwbaar. Het bedrijf belooft altijd iets passends te kunnen leveren.

 

Proefvaart

“De proefvaart was appeltje-eitje. Bijzonder dat na drie maanden inbouw alles klopt en werkt! Het schip manoeuvreert met Van der Velden-roeren en Verhaar boegschroef uitstekend. De 3508 Caterpillar zet, met twee derde lading, 19,5 kilometer op de klok. Het pomp- en separatiesysteem is best gecompliceerd, echter toch eenvoudig bedienbaar.”

Goed gewerkt met RensenDriessen en Dolderman?
“Dat is naar de bekende weg vragen. Het is een fraai gebouwd casco en naar onze zin geïnstalleerd. Het feit dat we een tweede gaan bouwen, zegt voldoende!”

“De lat ligt hoog, slops is apart werk… Je weet – behoudens monstering – nooit precies wat voor producten je overneemt. De medewerkers moeten met de equipment aan boord eventuele verrassingen aankunnen.”

tekst en foto’s: Johan de Witte




GEEF JE MENING

Wilt u liever reageren zonder registreren?
- Voer uw commentaar in
- Vul uw naam en e-mailadres in
- Vink "Ik reageer liever als gast" aan
- Druk op de pijl om de reactie te plaatsen.