Mts Improval: een klásse Moneymaker

Zomer en langszij de Schipperskade en het Dok Restaurant is al een feestje… Wanneer het ook een podium is om mts Improval van Improval Tankvaart BV te dopen, wordt het pas echt leuk!

Loom wapperen de vlaggen van RensenDriessen, Dolderman en die van Stetra aan de mast. Familie en genodigden verzamelen zich aan het voorschip. Dochter en doopvrouw Sabrina, aangemoedigd door haar broers Robin, Tim en de familie, pakt het lint. Altijd weer die spanning of het in één keer lukt… trots en emoties als de champagne langs de huid stroomt. Met “Ik wens u en bemanning een behouden vaart” zwiert ze de fles aan barrels. Applaus klatert over de rivier.

 

Loepzuiver ontwerp

Indachtig de reeds 15-jarige relatie van Leo Sijbrands met het Duitse Stetra in Ludwigshafen zei Wim Driessen in zijn felicitatietoespraak ‘met een knipoog’ naar de Kaufmännischer Manager Otto Klohs: “De Improval is Stetra-fähig!” Hij bedankte de familie Sijbrands voor het vertrouwen, sprak over zestien maanden relaxte samenwerking van opdracht tot levering en over harde werkers. Hij wenste hun veel laag water met winst onder aan de streep.

We gaan aan boord. Dat schuur­papier en verf hier een aanmerkelijke kostenpost is, springt direct in het oog; de Improval blinkt alsof het pas geregend heeft – alsof het een jacht is! Pet af voor kapitein Ronald Arnoldes (al zeven jaar onmisbaar bij de firma) en zijn bemanning.

Improval betekent ‘verbetering’ maar dat is aan het type Moneymaker amper mogelijk. Het type heeft al vele voorgangers, die gebouwd door RensenDriessen Shipbuilding en identiek zijn. Ze verbeteren zich evenwel door voortschrijdende ontwikkeling en ervaring iedere keer opnieuw een stukje in uitvoering en afwerking. Ze zijn populair in de branche, dóórontwikkeld, maatvast met sierlijke lijn, lage kruiplijn, loepzuiver in de spanten, strak tot aan de kiel en zorgen derhalve onder aan de streep voor winst doordat ze uitstekend dragen en lopen als een haas.

Spiegel, steven, boeiingen, dekhuis en plaatvoering bewijzen de klasse van Scheepswerf Orsova in Roemenië. Als Dolderman er met een duurzame uitvoering en buitengewoon hoog afwerkingsniveau aan bijdraagt, heb je een ‘joker’.

 

Saroti Shipping

De afbouw bij Dolderman, daar hoef je als opdrachtgever nauwelijks bij te zijn. Door routine en ervaring weten ze het meestal beter dan jij. “Niettemin wordt er altijd de vraag gesteld: ‘Wat denk je ervan?’ Het is bepaald geen standaard en daar word je blij van.” We praten met Leo Sijbrands van Saroti Shipping, een familiebedrijf dat met droge lading startte en in 1997 ook voor tankvaart koos.

Hij bouwt regelmatig schepen en verkoopt bestaande. Is betrokken bij een duwboot, drogelading-koppelverband en op het ogenblik telt de firma drie tankers. Leo is zelf inmiddels 67 en heeft in 2017 met zijn drie kinderen als aandeelhouders de Improval Tankvaart BV opgericht.

Blijf je met dit schip liever in het ARA-verkeer of ga je de rivier op?
“Als het aan ons ligt richting Bazel. Een aantal medewerkers wil graag hun papieren halen; ervaring is dus welkom. Bovendien als je het over varen hebt, verveelt de Rijn nooit.”

Draai je ook nog mee?
“Ben niet ingeroosterd, maar af en toe hebben ze me nodig. Ik doe het met plezier, bovendien is het rustig aan boord.”

Is dit de laatste?
“Dat is aan de nieuwe generatie. De opzet van deze was om met dubbelwandig te voldoen aan wetgeving. Mijn zoon Tim (23) is de enige van onze familie die vaart. Hij is stuurman op dit schip. Dus zullen we wel zien.”

Leo startte zijn carrière op z’n zestiende bij Ben Roelofs aan boord als leerling-matroos. Vanzelfsprekend waren Ben en Louise aanwezig op de open dag. Van deur tot deur ligt er een polyurethaan antislipstrook van Gerard van Maastricht (GEMA Services) over de Improval waardoor je overeind blijft. Helemaal veilig!

Rugotech Pijpleidingen tekende en installeerde de leidingstraat. Die ligt erbij als een juweel. Er zijn acht tanks en een gelijk aantal deepwell-pompen van Marflex.

In de kolomstuurhut van Kampers komt timmerman Verveer Scheepsbetimmeringen vol in beeld; de lessenaar is uitgevoerd in verantwoord teakhout en met Radio Zeeland-apparatuur ingevuld door Werkina Scheepselektro. Werkina heeft het schip uitgerust met doordachte functionaliteit en techniek, Verveer realiseerde comfort voor de bemanning.

Uit de school van Dolderm an is er natuurlijk een Caterpillar als voorstuwing en John Deeres zorgen voor de boordenergie. Roeren van Van der Velden Marine Systems sturen de Improval voor een behouden vaart.

En daar werd bij het ‘maritiem gemarineerde’ Restaurant Dok het een en ander op gedronken. Droge en natte lading, oude en nieuwe verhalen, politiek en toekomst gelardeerd door gerechten met een twist uit een uitstekende keuken. Culinair maatwerk in combinatie met scheepsbouw… Kortom: een heel gezellige open dag.

tekst en foto’s: Johan de Witte




GEEF JE MENING

Wilt u liever reageren zonder registreren?
- Voer uw commentaar in
- Vul uw naam en e-mailadres in
- Vink "Ik reageer liever als gast" aan
- Druk op de pijl om de reactie te plaatsen.