Multraship breidt vloot verder uit

Zaterdag 7 juli heeft Multraship de nieuwe Multratug 31 gedoopt in Terneuzen. Met 83 ton trekkracht behoort het vaartuig tot de sterkste boten uit de nog steeds groeiende slepersvloot van het Zeeuwse sleepvaart- en bergingsbedrijf.

De doop van de blussleepboot werd verricht door Lisette de Bruijn. Zij werkt al sinds 1986 op de administratie van Multraship en behoort daarmee tot de medewerkers van (bijna) het allereerste uur.
Het was de tweede doopplechtigheid binnen een maand voor Multraship. Op 22 juni werd de Multratug 7 gedoopt, tezamen met twee vletten voor de bootlieden. In totaal kwamen dit jaar al zeven sleepboten, twee bergingsvaartuigen en twee vletten de gelederen versterken.

 

Lisette de Bruijn doopte de Multratug 31. (foto Mark Neelemans)

ASD

De Multratug 31 is gebouwd door scheepswerf Damen. De boot is 32,70 meter lang en haalt een maximale snelheid van 13,4 knopen. Aan boord zijn twee éénpersoons- en vier tweepersoonshutten. De Multratug 31 is van het type ASD 3212, wat staat voor Azimuth Stern Drive. Dat geeft aan dat er twee 360 graden draaibare schroeven onder het achterschip hangen.

Multraship is onderdeel van de Muller Maritime Group, die al meer dan 230 jaar actief is in de scheepvaartsector. De kern­activiteiten van Multraship zijn havensleepdiensten, zeesleepdiensten, berging en wrak­opruiming en ondersteuning van de offshore energie- en baggerindustrie. Het Terneuzense bedrijf exploiteert en beheert een grote vloot sleepboten, bergings­vaartuigen, drijvende bokken en andere vaartuigen uitgerust met sleep-, bergings- en brandbestrijdingsmaterieel.

 

Concurrerende markt

“We opereren in een uiterst concurrerende markt en zetten al ons materieel in over een breed scala van sectoren”, licht Leendert Muller, managing director van Multraship, toe. “We hebben het zo druk gehad dat we zelfs met onze doopplechtigheden achterlopen.” De Multratug 7 en de Multratug 31 waren namelijk al vorig jaar geleverd.
Ondertussen werden nóg drie nieuwe sleepboten aangeschaft. In april heeft Multraship een ASD-sleepboot met 50 ton trekkracht (bollard pull) gekocht van een Turkse scheepsbouwer. Het vaartuig is Multratug 9 genoemd en wordt ingezet voor activiteiten in en rond de haven van Terneuzen. Zijn voorganger, een 33 ton bollard pull-schip met dezelfde naam, staat te koop.

De in 2015 gebouwde Multratug 29 is al verkocht, naar de Shetland Eilanden. Deze is vervangen door een dit jaar door Damen opgeleverde, sterkere variant (86 ton trekkracht), die de naam Multratug 29 overnam. De 75 ton bollard pull AHT-/ASD-sleepboot Multratug 28 is in de plaats gekomen van de ‘30’.

 

Veiliger

Eerder dit jaar werd bij Multraship ook al de Multratug 32 afgeleverd. Dat is de eerste van twee innovatieve zogeheten Carrousel Rave Tugs (CRT), een heel nieuw type. Deze boten zijn namelijk met het Carrouselsysteem uitgerust. Daardoor kunnen zij gemakkelijker, veiliger, milieuvriendelijker en op veel hogere snelheid zeeschepen assisteren. Zonder risico op kapseizen, stelt Multraship trots.

Voor deze schepen werd in novem­ber 2015 een contract gesloten tussenNovatug, een innovatieve tak van de groep waartoe ook Multraship behoort, en aandrijvings­specialist Van der Velden Barkemeyer, een dochteronderneming van Damen. De Duitse scheepswerf Theodor Buschmann uit Hamburg heeft de rompen gebouwd, die vervolgens naar Stellendam zijn gebracht om te worden afgebouwd door Damen Maaskant Shipyards. Zusterschip Multratug 33 is onlangs afgeleverd voor Novatug. Novatug zal ook kleinere versies van de CRT op de markt gaan brengen.

Multraship en Novatug zijn voor de Carrousel Rave Tug inmiddels genomineerd voor de KVNR hipping Award 2018. Volgens de jury voor “hun combinatie van succesvolle realisatie en implementatie met een toekomstvisie die verder gaat dan hun eigen bedrijf.” De winnaar wordt in november op het Maritime Awards Gala bekend gemaakt.

 

Bergingsvaartuigen en vletten

Naast de sleepboten is onlangs een nieuw DSV-/bergingsvaartuig aan de Multraship-vloot toegevoegd. Multrasalvor 5 (voorheen Sara Maatje VIII) is begin dit jaar aangekocht in aanvulling op de Multrasalvor 4 (voorheen Vos Shelter) die in 2017 werd aangekocht.

Tenslotte heeft Multraship in juni ook nog  twee Damen Stan Launch 804s gedoopt: de VB2 en MONTIS 5. De nieuwe vletten worden geëx­ploiteerd door Multraship-dochters Montis Mooring Boat­service en Verenigde Bootlieden. Ze komen in de plaats van de schepen met dezelfde namen, die naar Polen werden verkocht.

 

Niet stil staan

Leendert Muller: “Multraship is uitgegroeid tot een maritieme dienstverlener van hoge kwaliteit, die in vele sectoren actief is, zoals haven-, terminal- en zeesleepdiensten, berging, projecten in de offshore en duurzame energie en havendiensten. Al die sectoren zijn voortdurend in ontwikkeling. Er ontstaat continu vraag naar nieuwe en betere diensten.”

“We kunnen het ons niet veroorloven stil te staan. Daarom blijven we investeren in kwaliteit en veiligheid op basis van de eisen en wensen van onze groeiende klantenkring. Daardoor kunnen we beter concurreren en, waar van toepassing, samenwerken met concurrenten, in het belang van onze klanten.”

foto boven: T. Kielen




GEEF JE MENING

Wilt u liever reageren zonder registreren?
- Voer uw commentaar in
- Vul uw naam en e-mailadres in
- Vink "Ik reageer liever als gast" aan
- Druk op de pijl om de reactie te plaatsen.