Onafhankelijk dankzij mts Independent

De scheepsnaam van de Independent is niet lichtzinnig gekozen. De naam van de nieuwe binnenvaarttanker drukt een belangrijke waarde uit voor Frank en Robert Heijmen van Heijmen Bunkerstations. “We willen onafhankelijk zijn en blijven; vandaar ‘Independent’”, vertelt de laatste. “We zijn een familiebedrijf en doen bijna alles in eigen beheer; van laden bij de raffinaderij tot het uitleveren aan de klant.”

“Met een eigen schip ben je niet van anderen of van de omstandigheden afhankelijk. Neem nu die lange periode met laag water dit jaar. We willen zelf bepalen wanneer en waar we kunnen laden. Dat geeft een grotere bedrijfszekerheid.”

 

Eigen transporten

Donderdag 13 december was de officiële proefvaart. 19 december gaat de Independent voor het eerst laden, in Rotterdam. Om misverstanden te voorkomen: het is geen bunkertanker. “We gaan de tanker voornamelijk voor onze eigen transporten inzetten; voor het bevoorraden van onze bunkerstations met gasolie. Daarnaast zullen we ook wel voor derden varen, maar dat is slechts een klein deel van de tijd”, vertelt Robert Heijmen.

Hij is samen met zijn broer Frank eigenaar van Bunkerstation Heijmen en Heijmen Tankvaart in Millingen aan de Rijn en Neptun Heijmen Nijmegen. Samen met Serge Broekhuizen hebben ze ook SBH Heijmen Rotterdam. De drie bunkerstations draaien mee in het netwerk van Bunkerpartners.

Frank en Robert Heijmen met hun vader ton tijdens de officiële proefvaart. (foto privécollectie)

China

De Independent is geleverd door Rensen-Driessen Shipbuilding, dat ook voor het ontwerp verantwoordelijk was. Rensen-Driessen liet het casco in China bouwen en bracht de afbouw onder bij Dolderman in Dordrecht. Samen met vier andere casco’s arriveerde de Independent 20 augustus per zeeschip in Nederland.

Robert is samen met zijn vader Ton, in gezelschap van Wim Driessen en de andere kopers, naar de werf in Nantong geweest toen de casco’s daar in aanbouw waren. “Dat was indrukwekkend. Er werken 1.600 man op die werf en ze bouwen er van alles: binnenvaartschepen, zeeschepen, suppliers, bruggen…”

“We zijn zeer tevreden. Het is een mooi casco. De samenwerking met Rensen-Driessen was heel goed en de afbouw bij Dolderman vonden we top. We hadden heel weinig tijd om het proces zelf te begelei­den – daar hadden we het met de werkzaamheden op onze bunker­stations gewoon te druk voor – en hebben daarom graag gebruik gemaakt van de professionals. Met die keuze zijn we achteraf erg blij. Het is prima gegaan. Iedereen weet wat hij moet doen en is uitstekend op elkaar ingespeeld.”

 

Einde van een tijdperk

De Independent vervangt de Hortensia 2, die Bunkerstation Heijmen als bestaand schip (Domino) had gekocht. Het 1.650 kuub grote transportschip gaat eind dit jaar uit de vaart. “Het is enkelwandig en mag dus vanaf 1 januari geen gasolie meer vervoeren. We moeten nog kijken wat we ermee gaan doen.”

Na een jarenlange overgangs­periode zijn enkelwandige tankers per 1 januari 2019 verboden voor minerale brandstoffen. Dat betekent het einde van een tijdperk. “Slopen is eigenlijk zonde; het casco is daar nog te goed voor. We onderzoeken diverse opties.”

We zijn al helemaal klaar voor de komende jaren. Alle bunkerboten en bunkerpontons hebben in 2017 of 2018 klasse gemaakt. Het bunkerwinkelschip in Nijmegen is vorig jaar meteen voorzien van een zwaardere pomp en een extra haspel en leiding.”

“Op de eerste verdieping is vervolgens extra kantoorruimte gebouwd. Onlangs zijn de locaties in Nijmegen en Rotterdam voorzien van filters, RCI Purifiers, om nóg schonere gasolie te kunnen leveren.”

 

Courante maat

De Independent is met 1.700 kuub niet veel groter dan de Hortensia 2, maar wél dubbelwandig. De vijf tanks kunnen separaat worden geladen. Robert Heijmen: “Met 85 meter bij 9,60 meter kan het schip overal komen; dat was belangrijk voor ons. Een courante maat. Er is veel vraag naar dit type schip. Voor ons is het extra prettig, omdat we aan de binnenkant van de steiger kunnen lossen. Daar hebben klanten dus geen last van tijdens het bunkeren. Dat is uniek.”

Voor de voortstuwing is gekozen voor een Caterpillar 3508. Het schip heeft twee Bornemann-pompen: één van 250 kuub per uur en één van 350 kuub per uur. “Afhankelijk van de grootte van de partij die we moeten lossen, kunnen we dan meest geschikte pomp kiezen – of beide tegelijk.”
De Independent heeft op verzoek van de gebroeders Heijmen een extra manifold en meerdere losslangen gekregen.

Robert: “Dat vergroot de flexibiliteit en maakt het mogelijk om op alle locaties eenvoudiger aan te koppelen en sneller te lossen. Al met al kunnen we stellen: Heijmen Bunkerstations heeft er met de Independent een paradepaard bij en is klaar voor de toekomst!”




GEEF JE MENING

Wilt u liever reageren zonder registreren?
- Voer uw commentaar in
- Vul uw naam en e-mailadres in
- Vink "Ik reageer liever als gast" aan
- Druk op de pijl om de reactie te plaatsen.