Pontias op koers naar de Rhône

Aan de vlaggenstok van de chemi­caliëntanker Pontias wappert de Franse driekleur. ‘Lyon’ staat op de boeiing. Het is een eigentijds schip met alle opties, inclusief reservepropellers op het roefdek. Asto Shipyard realiseerde het schip in opdracht van de Compagnie Fluviale de Transport (CFT).

De overname vond vrijdag 19 oktober plaats. De eerste reis wordt Rotterdam-Marseille op de rug van een half afzinkbare seacarrier, daarna blijft de Pontias op de Rhône. CFT vernoemde het schip naar de noordoostenwind; die blaast kort voor het middaguur en verfrist de atmosfeer in de hoge Provence.

Driftig spuit de ballast overboord. De dag na de proefvaart loopt de voorman van Asto, Rick Verhage, als een regisseur over dek. Het water moet eruit, zegt hij! Of hij tijd heeft voor een klein interviewtje, “Ga maar naar de stuurhut, ik zet de pomp zo stil en kom eraan.”

Heeft hij het voortouw?
“We installeren en engineeren met een team. Bemand wordt het schip pas in Marseille. Wij hebben de opdracht om ‘turn key’ te leveren. CFT is dat van ons gewend. Twee jaar geleden leverden we het zusterschip Dartimon, dat succesvol existeert tussen Lyon en Marseille.”

Zijn jullie wel eens terug geweest voor service?
“Eén keer in het begin. Op de Rhône ontbreekt vrijwel elke mogelijkheid voor scheepsreparatie. Samen met CFT leggen we in uitvoering de nadruk op duurzaamheid. Belangrijke mechanische en elektrische equipment is dubbel uitgevoerd. Een UPS-batterijensysteem dat één uur lang met 3 x 220 Volt het schip van werkenergie voorziet, was bijvoorbeeld een wens van de eigenaar.”

Grillige rivier

Belangrijk is ook de kruiphoogte. Deze Kampers-stuurhut zakt aan dek. De Rhône is een grillige rivier, om stroomsnelheid te tackelen staan hier twee C32 Caterpillars als voortstuwing en keerkoppelingen die voorzien zijn van ingebouwde rem.
Het enkelleidingsysteem van RuGotech is geheel RVS 316L. Zowel laad- en losleiding als damp­retour- en stripleidingen zijn getraceerd en geïsoleerd. Er zijn acht tanks met Marflex-deepwellpompen, frequentie­geregeld met Vacon-regelaars. De slobtank is qua alarmering uitgevoerd als ladingtank. De elektrische installatie is tevens voorzien van een roterende omvormer voor voeding van het boordnet via de losgenerator.

De Verhaar-boegschroef is ook frequentiegeregeld. Met het ballast­systeem, gescheiden voor- en achterschip, pompt dit schip met vier injectoren als de brandweer.

“Een royaal uitgevoerd schip, jammer dat jullie wat te vroeg zijn.” De opmerking dat de machine­kamers voor het verfspuiten nog zijn verpakt in plastic “niks voor een foto” wordt onderbroken door zijn telefoon. “Overtuig jezelf”, roept Rick Verhage nog.

Dubbelschroever

We leren nog dat hier het Belgische Veritas de vinger aan de pols hield en dat deze 110 x 11,45 meter een dubbelschroever is met een Van der Velden-stuurwerk en slotplaat boven de roeren. Tijdens de proefvaart met 70 procent lading kregen ze 21 kilometer op de klok.
De elektrische installatie is een combinatie van Asto Shipyard en Werkina. Hoogendoorn timmerde comfort in stuurhut en verblijven.

Op kantoor praten we nog even met directeur Karst van der Wiel en commercieel inkoper Robert de Man. We vragen of het nog
mogelijk is met de opdrachtgever te spreken, maar die had laten weten nog onderweg te zijn naar Asto Shipyard.

Waar is het casco gebouwd?
“In Kladovo bij Gebr. De Jonge. Echter, wij gaven daar geen opdracht voor. Als goede klant kwam CFT bij ons met de vraag op korte termijn een tanker te leveren. Wij beschikten niet over een casco maar het was ons bekend dat John en Addie van de Wijgaart er één onderweg hadden. We hebben de partijen met elkaar in contact gebracht. Van de Wijgaart heeft direct zaken gedaan met CFT.”
“Bij een shipyard hoort soms ook een beetje organisatiemanagement om de verschillende klantbelangen te dienen. Wij doen dat graag!”

tekst en foto’s: Johan de Witte




GEEF JE MENING

Wilt u liever reageren zonder registreren?
- Voer uw commentaar in
- Vul uw naam en e-mailadres in
- Vink "Ik reageer liever als gast" aan
- Druk op de pijl om de reactie te plaatsen.