Scheepswerf Peter Tinnemans levert vierde en laatste Maasveer op

De laatste Limburgse veerpont uit een serie van vier is onlangs door Scheepswerf en Handelsmaatschappij Peter Tinnemans uit Maasbracht afgeleverd aan de exploitant, Veerbedrijf Paulus uit Velden. Ton Paulus is het schip op 4 november komen ophalen en voer het naar de thuisbasis in Broekhuizen.

Ton en Petra Paulus kijken terug op een prima samenwerking met Tinnemans BV en zijn bijzonder tevreden over het resultaat van het project om nieuwe veerponten te realiseren op de Maas in Noord-Limburg.

De laatste veerpont, voor de veerdienst Broekhuizen-Arcen, is twee maanden eerder opgeleverd dan de afspraak was, vertelt bedrijfsleider Fabian Fijneman in het bedrijfskantoor aan de Sieb Houbenweg in Maasbracht.

“Als ik terugkijk naar de afgelopen twee jaar was de bouw van de vier veerponten een goed gelopen proces voor ons. De samenwerking met de gemeenten Horst aan de Maas, Venlo, Beesel en Peel en Maas was goed. Dat gold ook voor de begeleider van die gemeenten bij de bouw, Harrie Brekelmans. De onderaannemers hebben hun verantwoording genomen en alles goed volbracht.”

 

Europese aanbesteding

Opdrachtgevers van de bouw van de veren waren de vier door Fijneman genoemde Noord-Limburgse gemeenten. Als centrum­­gemeente fungeerde de gemeente Horst aan de Maas.

De oude veren op de Maas waren meer dan zeventig jaar oud, gebouwd naar de maatstaven van toen en dringend aan vervanging toe. Voor het moderne wegverkeer voldeden de ponten niet meer. Bovendien vielen de kosten voor reparatie en onderhoud volgens exploitant Ton Paulus steeds hoger uit. Nieuwbouw was onvermijdelijk. Na een oriëntatie­periode stemden de betrokken gemeentebesturen daarmee in.

Projectleider Hans Sillekens van de gemeente Horst aan de Maas: “De Europese aanbesteding werd gegund aan Scheepswerf Peter Tinnemans vanwege het feit dat dit bedrijf het beste voldeed aan de eisen in de aanbestedingsleidraad. Tinnemans scoorde een punten­totaal van 975 van de 1.000 te behalen punten. De Gemeenschappelijke Regeling Maasveren is als opdrachtgever tevreden over het gehele bouwproces.”

De samenwerkende gemeenten namen voor het project een technisch adviseur in dienst: Harrie Brekelmans. Sillekens: “Harrie Brekelmans heeft specifieke kennis van veerponten. Hierdoor  waren de lijnen kort, zowel naar de opdrachtgever als naar de scheepswerf toe. Dit heeft tot een goede constructieve samenwerking geleid.”

 

Staal

In twee jaar bouwde de werf de vier veerponten. De eerste was voor de veerdienst Grubbenvorst-Velden, de tweede voor Baarlo-Steyl en de derde voor Lottum-Lomm. De nu opgeleverde veerpont is bestemd voor de route Broekhuizen-Arcen.

Bedrijfsleider Fijneman kijkt tevre­den terug op de totstandkoming van de vierde veerpont: “Antwerpse Staal Services heeft het kwaliteitsstaal, grade A scheepsbouw­staal, geleverd. Wij hadden circa 130 ton staal nodig. Deze veerpont is 4 meter groter dan de eerste drie.”

“Dit staal werd als plaat en profiel per vrachtauto naar Maasbracht vervoerd. Het belandde bij ons op de snijtafel en werd vervolgens door onze medewerkers volledig op plasma gesneden. In de sectiehal stelden we dan het casco samen en hier werd ook afgebouwd en geschilderd.”

“Ook droeg onze scheepswerf zorg voor de realisatie van het aluminium stuurhuis en brachten wij de rvs hoogglans op de reling en de uitlaten aan. Wij zorgden ook voor de inbouw van de 6-cilinder Volvo-motor en de Z-drive van Veth. Tenslotte legden wij de alumi­nium vloerplaten in de machinekamer en verzorgden de aluminium radarmast, de gier­lieren en ankerlier.”

 

Goede en strakke planning

Scheepswerf en Handelsmaatschappij Peter Tinnemans had voor de bouw van de veerpont Broekhuizen-Arcen weer de vertrouwde onderaannemers uit
Maaas­­bracht aangetrokken. Fabian Fijneman: “De taak van de onderaannemers was alles op tijd volgens planning inbouwen. Bij ons heeft iedere onderaannemer zijn eigen verantwoording daarvoor.”

Vijf tot vijftien medewerkers van Tinnemans waren tegelijk aan het werk voor dit Maasveer, afhankelijk van de werkzaamheden op een bepaald tijdstip. Namens de onderaannemers waren zo’n 25 werknemers actief.

Scheepstimmerbedrijf Impala verzorgde het interieur van de cockpit met bedieningspanelen. Directeur Eddy Paal: “De samenwerking is perfect verlopen. Iedereen wist zijn taak, dankzij de goede en strakke planning.”

Die mening is ook Andy Verbunt toegedaan: “Wij namen als Verbunt de volledige conservering voor onze rekening op deze veerpont. De firma Habets uit Echt verzorgde de hydraulische systemen op het vaartuig.”

 

Weer tientallen jaren vooruit

Technisch adviseur Harrie Brekelmans laat weten dat hij met plezier de bouw bij Scheepswerf Tinnemans begeleid heeft: “Op deze werf liepen korte lijnen en als er problemen waren, werden deze direct aangepakt. En opgelost.”

Projectleider Sillekens: “De veerponten voldoen aan alle eisen die gesteld worden in de regelgeving, maar wat nog meer van belang is, is dat ze zó zijn uitgevoerd als de gemeenten dat voor ogen hadden en dat er richting burgers, bedrijven en toeristen een product ligt waar we de komende tientallen jaren adequaat mee vooruit kunnen.”

Ton en Petra Paulus van het veerbedrijf: “Wij zouden de bouw van één of twee nieuwe ponten overwegen als de financiële middelen voorradig waren. Als dit ooit realiteit wordt, dan zou Scheepswerf Tinnemans zeker gesprekspartner zijn.”

teks en foto: Noud van der Zee




GEEF JE MENING

Wilt u liever reageren zonder registreren?
- Voer uw commentaar in
- Vul uw naam en e-mailadres in
- Vink "Ik reageer liever als gast" aan
- Druk op de pijl om de reactie te plaatsen.