Spyder: de Porsche onder de chemicaliëntankers

De Porsche 918 Spyder, een tweezits sportwagen, werd van 2013 tot 2015 geproduceerd in een oplage van 918 exemplaren. De 4.6 liter V-8 motor is goed voor 608 pk. Ondanks de pittige prijs van een slordige zeven ton voor de meest ‘kale’ uitgave, was dit model snel uitverkocht. De aandeelhouders van het in het Luxemburgse Ahn gevestigde bedrijf Ortus SA, echte Porsche-liefhebbers, moesten derhalve uitkijken naar een ander type. Hun Spyder kreeg met 110 x 11,45 x 5,85 meter een aanzienlijk forser uiterlijk. Het werd dan ook geen gestroomlijnde sportwagen maar een circa 3.400 ton metende chemicaliëntanker.

Die heeft een wat krachtigere motor nodig en dat werd een Caterpillar van 1.840 pk bij 1.600 toeren. Het in het Roemeense Orsova gebouwde superstrakke casco van deze Spyder werd geleverd door Rensen-Driessen Shipbuilding. Dat bedrijf tekende eerder ook al voor de zusterschepen Panamera en Targa, die toen werden afgebouwd bij Dolderman. Nu zorgde Asto Shipyard uit Raamsdonksveer voor de turnkey-afbouw.

Porsche-waardig

De Spyder is voor Ortus de vierde ‘Porsche’ in hun vloot. In 2012 werd de in 2004 bij Den Breejen gebouwde Carrera gekocht. Een jaar later volgde de Cayman en in 2016 de Cayenne. De aanschaf van het eerste nieuwbouwschip betekent derhalve een verjonging van de vloot van de Luxemburgse rederij.

De eigenaren hadden in het verleden goede ervaringen met Asto Shipyard en deze werf kreeg na het nodige overleg de opdracht voor de afbouw van de Spyder. Ze vertellen daarover: “De afbouw is zeer goed gegaan. Asto zorgde tot in de kleinste details voor een prima afwerking. Daarnaast viel ons de positieve mentaliteit en instelling van de medewerkers op alsook de toffe sfeer op de werf. Het bestek is door ons zelf samengesteld, waarna Asto zorgde voor de turnkey-afbouw.”

“We waren ook betrokken bij de afbouw van mts Targa, eveneens genoemd naar een Porsche-model, en die chemietanker is in feite een kopie van de Spyder. Toeleveranciers waar we goede ervaringen mee hebben, waren dan ook actief aan boord van beide schepen. Waaronder Werkina, Verhaar voor de boegschroef, Verveer voor de betimmering en Kampers voor de stuurhut. Onze echtgenotes waren verantwoordelijk voor de inrichting van de woningen van de bemanningsleden. Het resultaat is dat de woningen aan boord van de Spyder voorzien zijn van alle luxe die nodig is.” Met andere woorden: Porsche-waardig.

 

Spiralen en ketel

De bemanningsleden Antonius Bosch en Gerrit Pascal wisselen elkaar af als kapitein op de Spyder. De komende twee jaar zijn ze voornamelijk in het ARA-gebied te vinden, waar ze het transport verzorgen van minerale producten voor Interstream Barging. De vloot van deze rederij bestaat uit circa 135 eenheden – waarvan 30 in eigen rederij – met een totale capaciteit van ongeveer 365.000 ton. Het gaat om 80 tankers voor minerale oliën, 35 chemicaliëntankers en 20 vegoil-tankers.

De eigenaren van de Spyder verwachten dat het kwantum van te vervoeren mineralen in de nabije toekomst terugloopt. Daar hebben ze met de afbouw van de Spyder al rekening mee gehouden. Ze leggen uit: “De Spyder beschikt over een dubbel leiding­systeem. Door de installatie van spiralen en een
Heatmaster-ketel kunnen we desgewenst ook lichte chemicaliën vervoeren.”

Daarvoor beschikt de tanker over elf tanks van 380 kuub elk, wat zorgt voor een totale capaciteit van 4.180 kuub. Elke tank kan  separaat gezet worden.

De Porsche 918 Spyder is in staat een topsnelheid van 340 kilometer per uur te behalen en zit binnen 2,5 seconden op 100 kilometer per uur. Tijdens de proefvaart op het Volkerak bleek de chemicaliëntanker Spyder die snelheid niet te halen. Niettemin mag deze Spyder zich gerust de Porsche onder de binnenvaarttankers noemen.

tekst en foto: Jan Hoek




GEEF JE MENING

Wilt u liever reageren zonder registreren?
- Voer uw commentaar in
- Vul uw naam en e-mailadres in
- Vink "Ik reageer liever als gast" aan
- Druk op de pijl om de reactie te plaatsen.