Teamprestatie bij bouw van mts Skagen

Voor Oonincx Scheepsonderhoud was de Skagen de eerste afbouwopdracht in eigen beheer. Directeur Jaap Oonincx kijkt met trots terug op het project en op de geslaagde chemicaliëntanker. Eigenaar is Skagen Shipping BV, waarvan mede-aandeelhouder Martin Oosse de kartrekker is. Hij doet al meer dan twintig jaar zaken met Jaap Oonincx. De twee wisten dus precies wat ze aan elkaar hadden en trokken gezamenlijk op tijdens de afbouw.

Martin Oosse is tevreden over de manier van werken én over het mts Skagen. Half september voer hij zelf twee dagen met zijn compagnons mee op de tanker, voor de eerste reis naar Wiesbaden. De bevindingen van de technische proefvaart, die 10 september succesvol verliep, werden bevestigd. “Het is een fijn schip om mee te varen. Het loopt heel makkelijk weg. Ik ben heel blij met de rompvorm. Je ziet het ook: geen zeeën, geen krullen, alles mooi vloeiend.”

Het schip is uitgerust met een bulbsteven. “Nee, dat is nog niet heel erg gebruikelijk in de binnenvaart, al begint het langzaam te komen. Wij hebben ervoor gekozen omdat het schip daardoor wat sneller zou zijn en het ons 12 ton meer draagvermogen opleverde.”

 

Kvb Sterrenburg

In 1996 ontmoetten Martin Oosse en Jaap Oonincx elkaar voor het eerst. De laatste herinnert zich: “Destijds had hij samen met zijn vader het koppelverband Sterrenburg. Ik werkte als ijzerlasser en moest divers laswerk verrichten op het koppelverband. Later hadden we weer contact, toen ik werkte voor Euro Maritiem en ik voor de familie Oosse en hun compagnons twee schepen mocht afbouwen: de Evidence en de Excellence.”

Oonincx Scheepsonderhoud, dat naast onderhoud ook thuis is in scheepsafbouw, leidingwerk, metaal­bewerking, verkoopt ook pompen. Vorig jaar klopte Martin met zijn nieuwbouwplannen voor de Skagen weer bij Jaap aan. “Hartstikke mooi natuurlijk. Wij zijn die uitdaging graag aangegaan. Het is voor ons de eerste keer dat we een schip in eigen beheer afbouwen.”

Aangezien hij dat in opdracht van Euro Maritiem tal van keren heeft gedaan, was dat een kolfje naar de hand van Jaap. “En toch, toen Lloyds aan het eind van de proefvaart zei dat het schip een voorlopig certificaat van goedkeuring kreeg, deed dat me wat. Het lijkt logisch dat je dat certificaat krijgt – en dat is het ook – toch voelt het als de kroon op je werk. En daarna verder met de laatste afwerking en zorgen dat het schip EBIS maakt en kan gaan varen. Daar moet de klant immers het geld mee verdienen.”

 

Ideeën samen uitwerken

Skagen Shipping is eigendom van drie families; naast de familie Oosse zijn dat de families Pomp en Meijer. Alex Pomp en Marco Meijer gaan met het mts Skagen varen. Zij lieten het casco bouwen door Gebr. De Jonge Shipbuilding Services, op hun scheepswerf in Kladovo.

Het casco arriveerde in mei in Nederland. De afbouw vond plaats in Werkendam. Aangezien Oonincx Scheepsonderhoud geen eigen kade heeft, huurde het bedrijf er één van plaatsgenoot De Waal Machinefabriek. Die leverde ook de stuurmachines en schroefassen.

Martin Oosse selecteerde zelf EMS voor de elektriciteit en De Leeuw & Van Vugt voor de betimmering. Oonincx Scheepsonderhoud teken­de voor de machinekamers, het tankdek en het leidingsysteem met de ‘eigen’ ladingpompen van Dutch Well Pumps.

“De klant wilde eigen ideeën verwerken in het leidingsysteem. Doordat wij zelf de engineering doen, konden we die ideeën samen uitwerken. Zoals een vast stripsysteem op de leidingen. Wij werken met korte lijnen, communiceren heel direct… Dan heb je veel invloed als klant”, zegt Jaap, die persoonlijk de coördinatie deed.

“De samenwerking is gewoon fijn geweest”, beaamt Martin. “Met alle partijen. Iedereen heeft zijn best gedaan om er een schip van te maken zoals wij dat voor ogen hadden. Het was gewoon één groot team.”

 

Skagerrak

Het mts Skagen is 110 meter lang en 11,45 meter breed. Het schip beschikt over acht gecoate tanks en een laadvermogen van 2.514 ton. “Maar de partijen die we vervoeren, zijn meestal 2.000 tot 2.100 ton.”
De naam van het schip is bedacht door Alex Pomp. Skagen is een plaats op het noordelijkste puntje van Denemarken. Martin legt uit: “Alex’ vader had vroeger een kuster en voer daar destijds vaak langs, als hij via het Skagerrak naar Denemarken of Zweden ging.”




GEEF JE MENING

Wilt u liever reageren zonder registreren?
- Voer uw commentaar in
- Vul uw naam en e-mailadres in
- Vink "Ik reageer liever als gast" aan
- Druk op de pijl om de reactie te plaatsen.